Rijden in slip-stream



PROFITEREN VAN DE SLIPSTREAM DANKZIJ ACC.

Auto’s worden steeds meer geautomatiseerd. Er worden regelmatig nieuwe handigheidjes ontwikkeld die de chauffeur helpen bij het besturen van zijn voertuig. Adaptive Cruise Control zorgt ervoor dat de auto op vaste afstand achter zijn voorligger blijft. Op die manier kunnen auto’s in elkaar slipstream rijden. Dat is zuiniger en omdat het automatisch gaat ook minder vermoeiend. En sinds kort is er ook een systeem dat de chauffeur waarschuwt als die zijn rijstrook verlaat (Lane Keeping Aid). Eventueel stuurt dit systeem zelf bij.


Gezien de snelheid waarmee de techniek zich ontwikkelt is het heel goed denkbaar dat auto’s die met een dergelijk systeem zijn uitgerust binnen een paar jaar geheel zelfstandig over de snelweg kunnen rijden, mits daarvoor aparte rijstroken worden gereserveerd.

Om straks op de snelweg 130 te kunnen rijden worden de komende jaren op veel plaatsen aanpassingen gemaakt. Misschien is het een goed idee om dan meteen rijstroken te reserveren voor deze auto’s. Als er dan toch geïnvesteerd wordt, hou dan meteen rekening met de toekomst: regeren is vooruitzien! Als alle werkzaamheden over een paar jaar zijn afgerond, is de ACC-techniek inmiddels gemeengoed geworden en kunnen deze auto’s op de snelweg op een verantwoorde manier volledig op de automatische piloot rijden. Waarschijnlijk zelfs op volle snelheid heel dicht achter elkaar. De weg wordt dan optimaal gebruikt zodat de kans op filevorming afneemt. De chauffeur kan zich tijdens het rijden lekker ontspannen. Misschien zelfs de krant lezen!

Welke aanpassingen zijn er nodig?
Er zijn géén electronische voorzieningen nodig, want alle techniek die nodig is om het systeem te laten functioneren zit in de auto zelf. Er zijn verschillende manieren waarop de aanpassingen kunnen worden uitgevoerd.  Op de volgende bladzijden staat een voorbeeld uitgewerkt.

In principe hoeft dus alleen het wegdek te worden aangepast. Het is bijvoorbeeld wel handig om de speciale rijstrook een aparte kleur te geven, zodat er minder kans is dat automobilisten per ongeluk op de strook gaan rijden.   

Invoegen.
Invoegen kan op dezelfde manier gebeuren als nu: de chauffeur kijkt of er plek is om in te voegen en voegt netjes in. Vervolgens drukt hij op de knop en kan het stuur loslaten. Als er geen plek is omdat er een hele rits auto’s komt aanrijden die bovendien erg dicht op elkaar rijden, tja, dan gaat het feest niet door. De chauffeur zal zelf moeten blijven sturen totdat hij een gaatje ziet om veilig in te voegen. Vol is vol...

Noot: misschien kan bij geavanceerdere systemen een mogelijkheid worden ingebouwd dat de auto’s met elkaar communiceren: dan kan er eventueel ruimte worden gecreëerd door de auto’s iets te laten afremmen.


Uitvoegen.
Het is moeilijk om uit een colonne snel rijdende auto’s die bovendien erg dicht op elkaar rijden veilig uit te voegen. Daarom moet dit geautomatiseerd worden uitgevoerd. Er moet een strook naast de speciale strook worden gereserveerd om uit te voegen. Vervolgens kan de chauffeur het stuur weer over nemen.          


Einde van de rijstrook.
Er ligt niet overal een aparte rijstrook: ergens komt er een keer een eind aan. En hoeveel toeters en bellen er ook worden ingebouwd, het zal ongetwijfeld voorkomen dat chauffeurs in slaap zijn gevallen en te laat beseffen dat ze het stuur weer moeten overnemen. Daarom moet er aan het einde van de strook een uitloop worden gecreëerd die dit soort auto’s veilig opvangt. Een parkeerplaats dus. Dit kan gewoon een strook asfalt zijn: het ACC-systeem zélf zorgt ervoor dat de auto stopt als de weg ophoudt. 


En als er al auto’s staan omdat er al meer chauffeurs in slaap waren gevallen, dan sluit de auto vanzelf netjes achter aan.

1 opmerking:

  1. Als iedereen zo zou denken, wat geniaal is, zouden we een veel betere samenleving hebben... ik ben het helemaal met je eens... helaas zijn we nog in de minderheid,,,, hoe schudden we de grote massa wakker.... je zusje

    BeantwoordenVerwijderen