De jammerlijke mislukking van de Philias-bus


De jammerlijke mislukking van de Phileas bus.

In Eindhoven werd in 2004 een project gestart met de naam Philias. Het was de bedoeling dat dit de eerste bus zou worden die kon rijden zonder chauffeur. Om dat veilig te kunnen doen was het natuurlijk wel nodig om de busbaan volledig gescheiden te houden van het overige verkeer.

Helaas lukte het niet om de busbaan volledig te scheiden: de viaducten en andere voorzieningen die daarvoor zouden moeten worden aangelegd en gebouwd pasten niet in de begroting. Men koos voor een compromis: de busbaan werd zoveel mogelijk gescheiden van het overige verkeer, maar men liet een chauffeur meerijden voor de gedeeltes waar dat niet haalbaar was. Eigenlijk schoot het experiment hierdoor zijn doel volledig voorbij: op deze bus-zonder-chauffeur moest nu een chauffeur meerijden en bovendien waren er nu ‘slimme’ stoplichten nodig om de bus voorrang te geven op kruisingen.


Er waren meer problemen waardoor het project geen succes werd. De bus was slecht ontworpen. De aandrijving was te zwak: de aandrijf-as brak en de accu was niet sterk genoeg.

Het voertuig dat voor dit experiment werd gebruikt was een bus van 37,5 ton, groot genoeg om 180 personen te vervoeren. De vraag is: waarom moest die bus zo enorm lang en zwaar zijn? Als je toch geen chauffeur nodig hebt, kun je toch net zo goed kleinere voertuigen gebruiken? In 10 kleine voertuigen van 18 personen passen ook 180 passagiers.

Bij gebruik van kleine voertuigen was het wél haalbaar geweest om de route gescheiden te maken: een viaduct voor voertuigen van slechts 6 ton is belangrijk veel goedkoper dan een viaduct waar 37,5 ton overheen moet. De aandrijving en de accu’s zouden geen problemen hebben gegeven en de ‘slimme’ stoplichten die zo slecht functioneerden zouden niet nodig zijn geweest.

Als je de beschikking hebt over een groot aantal kleine bussen heb je geen dienstregeling nodig. Kleine busjes kunnen naar behoefte in pendeldienst rijden. In de spits veel busjes (desnoods in colonne), buiten de spits minder. Je kunt er zelfs aan denken om een drukknop te maken bij de haltes, zodat passagiers een bus kunnen oproepen zodra ze aankomen. Als je die automatische busjes een beetje slim in de buurt parkeert is er altijd binnen vijf minuten een bus bij jouw halte. Dan hoeven de passagiers nooit lang te wachten.

Te duur? Integendeel! Chauffeurs heb je niet nodig (dat was de opzet van het experiment), dus dat maakt niet uit. Als het aanbod buiten de spits laag is, is het niet erg om voor een paar passagiers een pendelbusje te laten rijden, maar zo'n gigantische gelede bus is daarvoor veel te duur. Kleine busjes zijn veel goedkoper in onderhoud, net als het onderhoud aan de busbaan. Zo’n klein busje met een stuk of tien passagiers hoeft ook niet bij elke halte te stoppen, dus het gaat allemaal veel sneller.

Bovendien zijn kleine voertuigen vriendelijker. Veel passagiers zullen het eng vinden om in een gigantische gelede bus te stappen als daar geen chauffeur in zit. Voor een klein licht busje is de drempel veel lager. Ook is het minder erg als een voertuig kapot gaat. Reparatie is eenvoudiger, de werkplaats is kleiner, het gaat sneller en is minder duur.

1 opmerking:

  1. Het ei van Columbus...... je vraagt je af waarom dat niet eerder is bedacht.....


    je ideeën ook delen met GroenLinks , de alternatieve vervoerders lobby of doe je dat al?

    BeantwoordenVerwijderen