Disruptive technology

Over tien jaar wil niemand meer een benzineauto, net als fotorolletjes.

Wie koopt er nu nog fotorolletjes? Je zou wel gek zijn: digitale foto’s met je mobiel zijn net zo goed of zelfs beter, ze kosten niets en ze zijn meteen klaar. Binnen tien jaar tijd was iedereen om en fotorolletjes zijn verdwenen.

Een nieuwe technologie ontwikkelt zich in het begin meestal achter de schermen. Digitale fotografie was in de beginjaren een leuk speeltje, maar  haalde het niet bij gewone foto’s. Bovendien had je gedoe met opslag en het was moeilijk om ze op je computer te zetten. Je kon ze dus alleen maar op het kleine schermpje van je dure digitale camera bekijken en afdrukken was een gedoe. Maar ze werden steeds beter en gebruiksvriendelijker. Er ontstonden discussies tussen mensen die ‘echte foto’s’ maakten en technofielen die het eigenlijk best makkelijk vonden met zo’n digitale camera. Op een gegeven moment werd er een grens gepasseerd en was iedereen het erover eens dat digitale fotografie toch wel heel erg makkelijk was. Binnen twee jaar was het gebeurd: niemand kocht meer een fotorolletje en Kodak verdween van de wereld.

Deze ontwikkeling wordtdisruptieve technologiegenoemd.

Sommigen zijn van mening dat het met de elektrische auto ook zo gaat. De techniek van een elektrische auto is veel beter en de prijs per kilometer is veel lager. Veel beter? Oordeel zelf: een elektrische auto (EV) wordt aangedreven door een elektromotor. That’s it. Die drijft direct de wielen aan. Dus geen transmissie, geen zuigers en kleppen, geen carburateur of nokkenas. Het aantal onderdelen in het aandrijfsysteem van een Tesla is ongeveer twintig. Terwijl een benzine-auto er meer dan tweeduizend heeft. Tesla durft daarom ook levenslang garantie te geven op de motor. Reken zelf maar uit wat dat bespaart aan garagekosten. En het rijdt erg comfortabel.

Goedkoper per kilometer? Een gemiddelde EV rijdt 5 km per kWh. Als je hem thuis oplaadt betaal je 20 ct per kWh, dus reken maar uit.

Toch koopt nu nog bijna niemand een EV. Het is teveel gedoe: de accu is steeds leeg en je kunt nergens opladen. Er zijn EV’s met een actieradius van 400 km maar die kosten nu nog minimaal 70,000,= en dat is te duur.

Maar de ontwikkelingen gaan door: op een gegeven moment daalt de prijs tot onder die van een normale middenklasser. En er komen steeds meer oplaadstations waar je in twintig minuten kunt opladen. Op een gegeven moment wordt er een punt bereikt…

Wat zou jij doen als een EV met een actieradius van 500 km te koop staat voor 29.000,=? En als je overal binnen twintig minuten kunt opladen? Zou je dan nog een benzine-auto kopen?

PS: Als je dit soort ontwikkelingen interessant vindt, kijk dan eens naar deze presentatie. Hij duurt ongeveer een uur, maar ik heb hem in één keer uitgekeken :
https://www.youtube.com/watch?v=8xy1EDY7Ruw



Geen opmerkingen:

Een reactie posten