Centrum Groningen zonder bus

Ringlijn bussen HOV stad Groningen

In de huidige dienstregeling leiden veel buslijnen dwars door de stad naar het eindstation. Veel van de passagiers zijn onderweg van naar één van de acht zogenoemde toplocaties: station CS, Martini, Zernike, station Noord, PR Kardinge, PR Driebond, Station Europark en UMCG (zie kaartje hieronder).

Toplocaties en OV verbonden via de ring.

Groningen beschikt over snelwegen en grote doorgaande wegen via welke deze met elkaar kunnen worden verbonden tot een ring.


Streekbussen komen vanaf vier kanten de stad binnen. Stel dat elke bus bij aankomst in Groningen niet de stad in gaat maar een volledige ronde over deze ring rijdt. Een ronde is ongeveer twintig kilometer. Alle passagiers met als doel een toplocatie zijn dan, waar ze ook vandaan komen, binnen twintig minuten zonder overstappen op hun bestemming.

De bussen vanuit alle richtingen vormen op samen een voortdurende stroom van bussen over deze ring, zodat ook passagiers die de stad uit willen, of van de ene toplocatie naar de andere, altijd binnen een paar minuten een bus hebben. Tijdens de spits kunnen extra bussen op de ring worden ingezet die niets anders doen dan rondjes rijden. Beide kanten op.

Binnen het centrum buslijnen met minibusjes.

Passagiers die niet naar een toplocatie willen maar een andere bestemming in het centrum hebben kunnen vanaf elke toplocatie met minibusjes naar hun bestemming worden gebracht. Dat zijn er hooguit enkele tientallen en daarvoor hoeven geen grote stadsbussen te rijden. Andersom geldt ook: de toplocaties, waaronder dus ook de drie NS-stations en de vier busstations worden allemaal vanaf de ring bediend. De passagiers hoeven dus alleen maar naar de ring te worden gebracht. Op de ring rijden zoveel bussen dat passagiers altijd binnen een paar minuten kunnen instappen en tien minuten later op hun bestemming zijn: men hoeft immers maximaal een halve ring af te leggen.

De ritjes in het centrum duren hooguit een paar minuten: de afstand tot de ring is nergens meer dan drie kilometer, meestal zelfs maar één of twee. Het is de vraag of er een dienstregeling nodig is. In de toekomst kan ook op afroep worden gewerkt (bijvoorbeeld via een app). Het is ook denkbaar dat wordt afgesproken dat de chauffeur op rustige momenten de passagiers via de ring altijd even naar de juiste toplocatie brengt. Dat kost hooguit tien minuten.

Kleine busjes zijn erg krantvriendelijk, en geschikt voor invaliden. Ze kunnen heel makkelijk overal stoppen, zodat men niet per sé bij een halte hoeft in te stappen.

Voor het realiseren van deze busdienst binnen het centrum zouden rond de 100 minibusjes moeten worden aangeschaft. Misschien iets meer. Het zou uitstekend met elektrische voertuigen uitgevoerd kunnen worden. Voordeel is dat voor een busje geen speciaal rijbewijs nodig is.

De Grote Markt apart.

De Grote Markt is niet in de ring opgenomen. Zoveel bussen daar is niet wenselijk. De Grote Markt kan vanaf het UMCG via de Sint Jansstraat bediend worden met de minibusjes. Het betekent waarschijnlijke wel een continu-pendeldienst. Misschien is het een aardig idee om hier in de toekomst een proef te doen met een geautomatiseerd systeem: lees hieronder meer over dit onderwerp.

OV-ring als vrije busbaan.

Voor het realiseren van dit plan zijn investeringen nodig die vergelijkbaar zijn met de investeringen die nodig zijn voor het huidige plan. Er zijn immers geen aanpassingen in het centrum nodig en ook de tunnel van 35 miljoen is niet nodig.

Feitelijk zou het meteen geïmplementeerd kunnen worden. De wegen die nodig zijn voor de ring liggen er al. Als bussen overal voorrang krijgen bij stoplichten en kruisingen kunnen zij zonder oponthoud doorrijden.
Maar voor een echt goede doorstroming van het OV is een vrije busbaan eigenlijk noodzakelijk. In eerste instantie misschien op bestaande rijbanen, maar dat gaat natuurlijk ten koste van het overige verkeer. Als in tweede instantie aparte rijbanen worden aangelegd kan daarmee ingespeeld worden op toekomstige ontwikkelingen.
 

Pendeldienst Grote Markt - UMCG in later stadium geautomatiseerd.

Een continu-pendeldienst tussen deze twee locaties kan waarschijnlijk geautomatiseerd worden. Groningen heeft al eens nagedacht over een gondelbaan, maar voor deze 800 meter zou de light versie van H-Bahn kunnen worden ingezet: deze voertuigen wegen rond 2 ton.

Met het juiste ontwerp misstaat het misschien niet in het straatbeeld. Het station UMCG kan binnen worden aangelegd, iets wat met tram of bus nooit zou kunnen.

De ring is ook voorbereid op toekomstige ontwikkelingen.

Als geautomatiseerde systemen in de toekomst mogelijk worden is Groningen er klaar voor: de verhoogde ringweg is makkelijk aan te passen. In een nog later stadium zijn misschien niet alle rijstroken meer nodig en kunnen ze als ze zijn afgeschreven worden gesloopt.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen